De ultieme backlink-gids in 10 stappen
Meer dan 2 decennia geleden kwamen de oprichters van Google tot een cruciale uitvinding: PageRank. Hiermee veranderden ze het wereldwijde web voor altijd. Website-links zijn altijd een groot onderdeel geweest van SEO, maar natuurlijk is er op 20 jaar redelijk veel veranderd. Het is als SEO-expert belangrijk om helemaal wegwijs te zijn binnen de krijtlijnen van het Google-algoritme anno 2021. In deze gids geven je de 10 belangrijkste tips waar je rekening mee moet houden tijdens het verzamelen van backlinks voor jouw website.
Algemeen
Links op het wereldwijde web tellen als stemmen voor jouw website.
De absolute regel: pagina's die meer stemmen krijgen, worden belangrijker en scoren hoger in Google.
Maar doorheen de tijd - surprise surprise! - heeft Google niet stilgezeten. Ze kwamen met innovaties zoals ankertekst, publieke betrokkenheid, analyse op inhoud, autoriteitsscores en meer criteria om steeds veeleisendere resultaten te genereren.
De SEO-expert zal dus steeds meer magische trucjes uit zijn hoed moeten toveren om jouw website zo hoog mogelijk te krijgen. Met deze gids word je helemaal wegwijs in het koninkrijk van de backlinks.
1. Links van populaire websites geven krachtigere stemmen
Laten we beginnen met een basisregel. Dit concept vormde de grondfundering van het oorspronkelijke PageRank-principe van Google. Pagina’s die door Google als populair worden bestempeld, geven een waardevollere stem aan jouw website via een backlink. Het scoren van een link vanaf een populaire pagina kan doorgaans krachtiger zijn dan het verdienen van een link van een pagina met minder link-stemmen. Populaire websites zijn websites die meestal zelf veel stemmen hebben verzameld (en aldus zelf goed scoren in de zoekresultaten).
2. Links in de body-tekst wegen zwaarder door dan links in de marges
Het Google-algoritme geeft een hogere waardering aan links die te vinden zijn in het unieke tekstgebied van een webpagina. Dit staat tegenover tekst in de zijbalken, kopteksten en voetteksten. Dat voelt ook logisch aan. Links in de marges zijn vaak automatisch ingevoerd via een CMS. Er komt dus minder redactioneel werk aan de pas in die zones. Links doorheen het unieke tekst- of artikelgedeelte werden fysiek ingevoegd door een mens. Komt je link dus voor doorheen deze tekst, zal je link waardevoller zijn dan links in de marges.
3. Hoe eerder jouw link voorkomt in de body-tekst, des te krachtiger deze zal doorwegen
Mocht je zelf de keuze hebben, welke link zou je kiezen?
- Link 1 die voorkomt in de openingsparagraaf van de pagina
- Link 2 die voorkomt in een lagere alinea
Links die eerder aan bod komen in de tekst ontvangen meer clicks. Dat weet de Google-robot ook, en daar houdt hij dus rekening mee tijdens het waarderen van jouw stem.
4. Een goede ankertekst is sexy
Ankertekst is het tekstdeeltje dat in het blauw onderlijnd staat in een link. Een link krijgt grotere spierballen wanneer de ankertekst relevant is. Een ankertekst wordt bijvoorbeeld relevant als deze duidelijk en specifiek beschrijft waar er precies naar wordt gelinkt. Dit staat in contrast met generieke ankertekst die eigenlijk niets anders zegt dan ‘klik hier!’.
Dit werd herhaaldelijk bewezen door meerdere experimenten door de jaren heen. Relevante en specifieke ankertekst om de positie van een pagina beter te verhogen dan generieke of niet-relevante ankertekst.
Bonus-weetje 1: de tekst rondom de link geeft context aan de link zelf. Relevante contextuele tekst kan de waarde van jouw link boosten.
Bonus-weetje 2: niet-relevante, off-topic ankertekst kan zelfs negatief werken voor jouw SEO. Proceed with caution!
6. Externe links hebben meer invloed dan interne links
Links van externe sites tellen zwaarder door dan interne links tussen pagina’s van je eigen site. Dat lijkt niet meer dan logisch, aangezien de moeilijkheid een stuk lager ligt wanneer je je eigen pagina’s naar elkaar laat verwijzen. Simpel gezegd: op jezelf stemmen is ook maar een eitje!
Wilt dat zeggen dat interne links geen rol spelen? Nee, integendeel! Interne links zorgen voor een goede flow doorheen jouw website, en dat kan enorm bijdragen aan SEO. Opteer dus zeker voor zowel interne als externe links.
7. Links van on-topic websites brengen krachtigere stemmen uit
Je runt een online delicatessenshop. Als je mocht kiezen, zou je liever een link hebben van:
- Een blog-site over delicatessen
- Een nieuwssite over auto’s
De evidente keuze is de eerste, en dat weet Google ook. Google kan namelijk via complexe manieren filteren op topics, waaronder onderwerp-gevoelige PageRank, keyword-gebaseerde indexering en lokale interconnectiviteit. Deze concepten helpen ook om spamlinks van niet-relevante pagina’s tegen te gaan.
8. Links van lugubere websites kunnen jouw SEO schaden
Je kent het wel, die louche buitenlandse domeinen waar je je geld liever niet aan toevertrouwt. Dat zijn vaak websites die - bij het plaatsen van een backlink naar jouw domein - schade kunnen toebrengen aan jouw SEO. Google heeft namelijk een goede spamfilter in hun algoritme zitten. Zo kan de zoekmachine achterhalen of de backlinks zijn opgezet om goedkoop, snel en contra-intuïtief autoriteit te halen met jouw website. De betere link-builder gaat enkel in zee met kwalitatieve websites die veel autoriteit in hun schelp hebben. Dat zijn immers de links waar je het hoogst mee zal kunnen scoren.
9. Probeer doorgaans voor een ‘dofollow’ link te gaan
Er zijn over het algemeen 2 markeringen die aan links kunnen worden gegeven, namelijk ‘dofollow’ links en ‘nofollow’ links. Wanneer je een backlink wilt regelen bij een andere webmaster, wees dan zeker om voor de ‘dofollow’ link te gaan.
Google heeft de nofollow-link in het leven geroepen teneinde webmasters het mogelijk te maken om spammy links op hun sites te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een blog-website waar mensen vrij kunnen reageren op artikels. Vroeger was er geen controle op commentaar-spam. Daardoor konden sluwe SEO-experten middels het plaatsen van een openbare reactie een backlink verzekeren. Daar heeft Google dus een halt aan toegeroepen. Webmasters kunnen middels een stukje code tegenwoordig het heft in eigen handen nemen en ervoor zorgen dat het nofollow-mechanisme in gang wordt gezet.
Mijn advies? Probeer in het licht van jouw SEO steeds na te gaan of jouw beoogde websites gebruik maken van dofollow links. Daar heb je doorgaans het meeste aan.
10. Staar je niet dood en betaal je niet blauw
Veel mensen denken dat link-building duur is, en dat is ook zo. In de meeste gevallen toch! Wanneer je uitreikt naar blog-sites, nieuwssites of andere webmasters kunnen de tarieven voor een backlink al serieus oplopen. Vaak is deze geïndividualiseerde manier om backlinks te verzekeren een tijdrovend en kostelijk proces.
Het is daarom evident voor de SEO-expert (én zijn klant) om een duurzame en constante oplossing te vinden voor link-building. Een firma die gespecialiseerd is in link-building heeft vaak een groot netwerk uitgebouwd om aan haalbare tarieven links te verzekeren, en dit op een duurzame en constante basis. Zo’n firma kan zowel rechtstreeks worden ingehuurd als in onderaanneming (via een SEO-agentschap die samenwerkt met de klant).
In elk geval is het verzamelen van links dermate cruciaal voor SEO. De constructie die wordt gehanteerd is daarom van ondergeschikt belang is. Ik ben er vurig van overtuigd dat elke ondernemer een gigantisch voordeel kan halen uit een sterke link-building campagne voor zijn / haar website. Het is het deeltje SEO waar absoluut het meeste tijd in kruipt, maar daarom is het net ò zo belangrijk om goed uit te voeren. Zo kan je als ondernemer flinke stappen maken in website-verkeer en online engagement.
Eindnoot
Het SEO-algoritme van Google is ongelofelijk complex en geavanceerd. De factoren die anno 2021 meespelen in het beoordelen en rangschikken van websites spreken tot de verbeelding. Het is daarom belangrijk dat SEO-campagnes met substantiële kennis van de meest recente Google-wetten worden uitgevoerd.
Ben je zelf op zoek naar een partner die je met succes doorheen het complexe traject van backlinks loodst? Geef me zeker een seintje. Ik help je graag verder!