De 8 grootste verschillen tussen WordPress en Webflow
WordPress is al jarenlang de meest dominante speler in het koninkrijk van website-builders. De laatste jaren is Webflow echter aan een sterke opmars bezig. Social House legt de twee platforms op de weegschaal. Vervolgens maken we de balans op welke website-builder het best is om te gebruiken.
Hoeveel websites zijn er gemaakt met WordPress?
WordPress werd gelanceerd in 2003. Met maar liefst 18 jaren op de teller kunnen we gerust zeggen dat deze software al een tijdje meedraait. Enkel het welbekende Belgische platform Drupal is nog twee zomertjes ouder (2001). Maar hoeveel websites werden nu precies gebouwd met deze web-tool? Voor dit getal ga je best even zitten. Maar liefst 400 miljoen websites werden tot op heden gebouwd met deze immer populaire software.
Daarmee staat WordPress anno 2021 in voor de hosting van bijna 40% van alle websites op het internet. De web-gigant is dus nog steeds de meest dominante speler op de huidige markt.
Enkele cijfers:
- Elke dag worden er wereldwijd 661 Wordpress-websites gelanceerd.
- Met meer dan 50 000 beschikbare programma’s (plugins) ter beschikking heeft een Wordpress-webdesigner meer dan voldoende wapens in het arsenaal.
- Er worden maandelijks meer dan 80 miljoen nieuwe WordPress CMS-artikels gepubliceerd.
Hoeveel websites zijn er gemaakt met Webflow?
Webflow werd in het leven gebracht in 2013. Met slechts 8 jaartjes op de teller kunnen we stellen dat dit platform nog in zijn wilde puberjaren vertoeft, althans in vergelijking met WordPress.
Wereldwijd werden tot op heden nagenoeg 350 000 websites gemaakt met Webflow.
Dat is nauwelijks 0,1% van het globale aandeel van Wordpress, een gigantische kloof dus. Wanneer we een kijkje nemen in België, zien we dat er tot op heden slechts een magere 2000 websites met Webflow zijn gebouwd.
Is Webflow een goed alternatief voor WordPress?
Het Webflow vs. WordPress-debat is zeker een leuke discussie waard. Noem het - gebaseerd op de voorgaande cijfers - de kleine David versus de sterke reus Goliath. Omdat Webflow een minder bekend platform is, zal het gros van de webdesigners en -developers sneller beroep doen op ‘the good old’ WordPress. Bij Social House maken we echter uitvoerig gebruik van beide website-builders. We kunnen we je alvast meegeven dat de macht van WordPress niet allesomvattend is. Sterker nog, Webflow biedt zeker een aantal voordelen ten opzichte van WordPress. We zetten de verschillende criteria op een rijtje.
Design
De meeste bedrijven laten liefst een unieke WordPress website op maat maken. In dat scenario krijg je al vaak te maken met twee spelers: de designer om het ontwerp te maken, en de front-end developer die met dat ontwerp de website bouwt. Door de aanwezigheid van deze 2 actoren loopt het kostenplaatje echter al snel op. Een veel gebruikte oplossing om de kosten te drukken ligt in de aankoop van een WordPress template (eentje die jouw concurrent ook zomaar kan aankopen). Nadien zal de web developer deze template polijsten en bewerken om uiteindelijk een website op te leveren in de huisstijl van de klant. Allemaal prima, maar hierdoor zal jouw website helaas “alweer zo’n WordPress website” worden en zich bijgevolg niet sterk onderscheiden van de rest. We voegen er wel aan toe dat er momenteel best wel leuke tools zoals Elementor op de markt zijn (voor een meerprijs). Hiermee heb je in zekere mate toch nog leuke mogelijkheden en vrijheden op het vlak van design. In WordPress is het echter bijna onvermijdelijk dat de web developer gebruik moet maken van code (zoals HTML en CSS), hetgeen het prijskaartje van jouw website doet stijgen.
Webflow marginaliseert de strikt gescheiden rollen van designer en front-end developer. De krachtige en polyvalente design-tool zorgt ervoor dat zelfs de meest ingewikkelde designs en animaties kinderspel worden (mits een kleine leercurve). Concreet zorgt de 'Webflow Designer' ervoor dat alle doorgevoerde acties worden omgezet in code. Hierdoor hoeft de designer zelf eigenlijk geen fundamentele kennis te hebben van HTML, CSS of Javascript. Dat scheelt op het einde van de rit in werkuren.
Op zich is het design-systeem van Webflow niet revolutionair, gelet op het feit dat platforms zoals Wix, Duda en Squarespace praktisch hetzelfde functioneren. Alleen baseren de 3 laatstgenoemde platforms zich op slordige code en een hoop ingewikkelde scripts, waardoor het boeltje allemaal wat trager laadt en minder vlot reageert.
Conclusie voor design:
- WordPress: 6/10. Vereist werken met een vooraf gebouwde template OF een substantiële kennis van code, zelfs met het gebruik van design-plugins zoals Elementor.
- Webflow: 10/10. Makkelijk om websites op maat te maken zonder fundamentele kennis van code.
SEO
WordPress heeft van zichzelf geen ingebouwde SEO-tool. Hiervoor moet je namelijk de plug-in ‘Yoast SEO’ aanschaffen. Om alle premium features te kunnen gebruiken dien je 89 EUR neer te tellen. Desondanks werkt deze SEO-tool zeker naar behoren. Het biedt alle vitale SEO-functionaliteiten die een SEO-specialist nodig heeft.
Webflow heeft alle vitale SEO-functionaliteiten in-house zitten. Geen meerprijs, geen extra kosten, geen extra plug-ins. Handig dus! In de back-end zijn er tevens mogelijkheden voorzien zoals het aanmaken van een sitemap, het ingeven van robots.txt-files, canonical url’s en het linken met Google Analytics.
Conclusie voor SEO:
- WordPress: 7/10. Vereist het gebruik van een externe plug-in zoals Yoast SEO.
- Webflow: 10/10. Alle nodige SEO-functionaliteiten zitten in-house, zonder meerprijs.
Website-snelheid
In het verlengde van de voorgaande alinea valt er zeker wat te zeggen over de gemiddelde snelheid van websites. Website-snelheid is immers niet alleen belangrijk voor optimale gebruiksvriendelijkheid, maar ook voor SEO. Google beloont websites die snel laden, en bestraft websites waar het allemaal een tikkeltje langer duurt.
Laten we beginnen met WordPress. Op zich is een WordPress-website niet traag van nature. Je dient echter plug-ins te downloaden voor zowat àlle extra functionaliteiten die je in je website wilt steken. WordPress plug-ins zijn in vele gevallen de boosdoener voor website-snelheid. Wil je veel extra features, zal je helaas moeten inboeten aan website-snelheid.
Binnen Webflow steunt het gros van de gebouwde elementen op snelle code zoals HTML en CSS. De code die Webflow genereert is - in web-developer-taal - clean te noemen. Dat resulteert in het bouwen van een hypersnelle website die in een vingerknip laadt. Dat is niet alleen leuk voor je bezoeker, maar ook voor Google!
Conclusie voor website-snelheid:
- WordPress: 7/10. Bijna een onvermijdelijk scenario dat WordPress plug-ins jouw website vertragen.
- Webflow: 10/10. Clean code resulteert in een bliksemsnelle website.
Integraties
We komen eindelijk bij een criterium waar WordPress als winnaar uit de bus gaat komen: de integraties. De web developer die de plug-in winkel van WordPress bezoekt is vergelijkbaar met een kleuter die een snoepwinkel binnenloopt. Met maar liefst 50.000 plug-ins is het aanbod groot, alsook de opportuniteiten om een bepaalde features in de website te integreren. Daarnaast is WordPress ‘open-source’. Heb je dus een complexe API-integratie nodig van een bepaalde boekhoudsoftware, of een customer relationship management-systeem? Geen probleem!
We hebben er in dit artikel even op moeten wachten, maar hier komt de Achilleshiel van Webflow pijnlijk bloot te liggen. De integratie van een third party-API of een externe plug-in feature is een pak moeilijker dan bij WordPress. Webflow is namelijk een pak meer 'gesloten' dan WordPress. De Webflow developer zal vooral moeten roeien met de riemen die hij in-house ter beschikking heeft. Niettemin is er licht aan het einde van de tunnel. Er komen steeds meer API's en programma's op de markt die speciaal ontwikkeld zijn voor integratie binnen Webflow. Denk maar aan Zapier, Memberstack, Jetboost en meer.
Conclusie voor integraties:
- WordPress: 10/10. De koning van plug-ins en integraties.
- Webflow: 6/10. Enkele sterke integraties reeds mogelijk, maar nog steeds aan een prille opmars bezig.
Onderhoud & onderhoudskosten
In het vorige puntje (integraties) konden we WordPress de hemel in prijzen. Echter is het rijke integratie-verhaal een mes dat aan twee kanten snijdt. De truckload aan plug-ins die worden aangeschaft om bepaalde website-functionaliteiten mogelijk maken, moeten regelmatig geüpdatet worden. Men zou ervoor kunnen opteren om automatische updates aan te zetten, maar als er een bug zit in de update (wat weleens kan gebeuren) kan het zijn dat een bepaalde functionaliteit op jouw website er ineens de brui aan geeft. Kies je ervoor om helemaal niet te updaten, loop je weer tegen veiligheidsproblemen aan. De enige veilige en werkbare optie is het gecontroleerd doorvoeren van updates. Dat vereist dus maandelijks onderhoud voor de web developer, alsook extra maandelijkse kosten voor de klant.
Webflow websites hebben van nature weinig onderhoud nodig. Eens de website is gebouwd, hoeft de klant niet meer lastig gevallen te worden met technische onderhoudsfactuurtjes.
Conclusie voor onderhoudskosten:
- WordPress: 6/10. Regelmatig handmatig updaten vereist (en dus ook onderhoudsfacturen op frequente basis).
- Webflow: 10/10. Nagenoeg geen technisch onderhoud vereist.
Hosting
Vanwege het ‘open source’-karakter van WordPress kan je jouw website hosten waar je wilt. Zo kan je bijvoorbeeld een goedkope hosting nemen bij het populaire budget-platform SiteGround.
Webflow komt met verschillende hosting-pakketten, waar je over het algemeen meer betaalt dan bij WordPress. Teven zit je nagenoeg gebonden aan het platform zelf. De code exporteren en elders hosten is mogelijk, maar dat is naar onze mening zeker geen aanrader. Bottom line: binnen deze rubriek kunnen we WordPress zeker totwinnaar kronen.
Conclusie voor hosting:
- WordPress: 10/10. Alle flexibiliteit met open source.
- Webflow: 6/10. Veelal gebonden aan (duurdere) hosting op het platform zelf.
Webshops (E-Commerce)
WordPress heeft een naadloze integratie met WooCommerce, één van de grootste en meest gebruikte webshop-platforms ter wereld.
Webflow biedt ook de mogelijkheid tot e-commerce, maar daar is alles een beetje mee gezegd. De design-features zijn handig gebouwd, maar je ziet duidelijk dat het platform VS-gebaseerd is en nog niet veel stappen heeft gemaakt om functioneel te zijn op onze Benelux-markt. Zelfs betalen via Belgische en Nederlandse providers (Bancontact en Mollie) behoort niet tot de mogelijkheden, en dat vinden we toch een beetje jammer.
Conclusie voor webshops:
- WordPress: 10/10. WooCommerce for the win!
- Webflow: 3/10. Leuke e-commerce designer, maar niet relevant voor gebruik in de Benelux-markt.
CMS
We gaan het eerlijk toegeven, dit is een moeilijke! WordPress staat enorm bekend voor zijn onklopbaar content management systeem (CMS). Blog- en content-developers zijn verliefd op deze website builder, en we snappen zeker waarom. WordPress CMS is makkelijk, polyvalent en vlot om mee te werken.
Webflow is een tegenstander van formaat. De CMS is enorm soepel te gebruiken en zelfs uitermate gemakkelijk aan te leren bij klanten die geen technische knobbel bezitten. Echter heeft de CMS van WordPress nog net dat tikkeltje meer extra functionaliteiten. Daarom geven we de immer onklopbare CMS vanWordPress toch de overhand in deze afweging (zij het met het allerkleinste verschil).
Conclusie voor CMS:
- WordPress: 10/10. De koning van CMS.
- Webflow: 9,5/10. De ambitieuze prins van CMS.
Conclusie
Staar je niet blind op cijfers. Beide website-bouwers zijn geweldig! Waar Webflow uitblinkt in design, snelheid, SEO en onderhoudsvriendelijkheid, blinkt WordPress uit in e-commerce, hosting-flexibiliteit en integraties. Het hangt er dus vooral vanaf wat je zoekt in een website-builder. Social House gebruikt zowel WordPress als Webflow voor verschillende doeleinden. Het is volledig aan jou de keuze welke website-builder het meeste aanleunt bij jouw services.
Website laten maken in WordPress of Webflow? Contacteer onze website-specialisten om jouw droom-website te realiseren!