5 tekenen dat jouw SEO een grondige opfrisbeurt kan gebruiken
SEO is belangrijk om jouw website goed vindbaar te maken op Google. Als het al meer dan 6 maanden geleden is dat je aanpassingen of toevoegingen hebt bewerkstelligd in jouw web-teksten, keywords of tags, is de kans groot dat jouw content nog eens moet worden ververst om weer mee te spelen in de top-zoekresultaten. Is het al meer dan een jaar geleden dat er überhaupt content is toegevoegd, loop je het risico dat je jouw volledige SEO-strategie dient te herzien.
Is SEO een eenmalig proces?
We kennen de situatie als geen ander: je laat jouw website maken door een digitaal agency en je bent fier op het eindresultaat. Echter is het nu al een jaar geleden dat de laatste aanpassingen of toevoegingen zijn doorgevoerd op jouw digitale paradepaardje. Jouw website is waarschijnlijk vindbaar wanneer mensen jouw bedrijfsnaam rechtstreeks Googelen, maar voor de zoekwoorden die jouw diensten beschrijven kom je helaas niet vanboven tevoorschijn (deze positie is geclaimd door jouw concurrenten). In dat geval zal je meer dan waarschijnlijk jouw SEO-strategie nog eens moeten bijschaven. Een mooie website is leuk, maar stilzitten na oplevering is een no-go.
Vergelijk het laten bouwen van jouw website met het aankopen van een mooie jacht aan de kust van Ibiza. Zo’n mooie jacht is een majestueus ding, maar zonder maandelijks lakje en smeerbeurt verloedert hij volledig tot een oud scheepswrak.Bovenal liggen er nog andere prachtige boten in de kaai die erop uit zijn om jouw mooiste jacht van de troon te stoten.
SEO is het maandelijks (of zelfs wekelijks) onderhoud op jouw website waardoor hij geweldig blijft uitzien. Je leest het goed: SEO is een continu proces dat niet alleen aandacht, maar ook expertise vereist. Met de juiste werkzaamheden(waaronder content SEO, backlinks en technische SEO) wordt jouw dominante positie in de Google-resultaten verzekerd.
Ben je niet zeker of jouw website-SEO verouderd is? Volledig begrijpelijk. Google updatet haar SEO-algoritmes op regelmatige basis. Het is dus een heel karwei om steeds mee te zijn met de nieuwste richtlijnen (zeker als je nog een zaak moet runnen). Binnen dit artikel hebben we 5 tekenen opgesomd die definitief wijzen op een verouderde SEO-strategie. Herken je jouw website hierin, is het hoog tijd om de boel terug op gang te trekken.
1. Mijn website heeft weinig content of een laag woordgehalte per pagina
Google haat websites die weinig informatieve waarde geven aan bezoekers. Over het algemeen oordeelt het algoritme dat 200 woorden per pagina een bar-minimum is. Alles daaronder wordt veeleer beoordeeld als ‘thin content’. Bij Social House krikken we dit minimum-getal echter nog wat op tot 500 woorden voor vitale pagina’s. Dat maakt jouw pagina leuk en informatief om te lezen. Met interessante content afgestemd op jouw voornaamste keywords zal je ongetwijfeld beter scoren in de ogen van Google.
Ben je niet zeker of jouw website ‘thin content’ bevat? Onze SEO-experts kijken het vrijblijvend voor je na.
2. Mijn website heeft weinig backlinks
Back-wat? Als drukke ondernemer ben je er waarschijnlijk nog niet echt mee in contact gekomen. Dat is jammer, want het plaatsen van backlinks is één van de krachtigste onderdelen van SEO. Een backlink is een link die wordt geplaatst op een andere website. Deze link verwijst door naar jouw website. Zo simpel is het. Wanneer je veel backlinks hebt, oordeelt Google dat jouw website een hoge autoriteitsscore heeft. Google zal je bijgevolg hoog ranken in de zoekresultaten. Dat is logisch, want een website die door veel andere websites wordt ‘aangeraden’ moet er toch zeker eentje zijn die veel waarde en autoriteit heeft. Vergelijk een backlink voor jouw website als een stem. Wanneer je veel stemmen haalt, schatten veel mensen jouw kwaliteit en autoriteit hoog in.
Bovendien speelt er nog andere belangrijke factor mee. De autoriteit van het domein waar de backlink op wordt geplaatst is cruciaal. Wordt jouw backlink op een louche en schimmige website wordt geplaatst, kan dit zelfs schadelijk zijn voor SEO. Wanneer je stevige backlinks hebt op domeinen die volgens Google betrouwbaar zijn, zal je massaal winnen in autoriteit.
Maar je voelt het al aankomen… Hoe regel je backlinks? In de praktijk is dit voor vele freelancers en marketeers een tijdrovend en vooral kostelijk proces. Daarom wordt er vaak de ontastbare belofte gemaakt dat ze “hun best gaan doen” om backlinks te voor jouw website vast te leggen. Beloftes zijn helaas geen daden, en zeker niet in dit onderdeel van SEO. Het regelen van backlinks gaat gewoonlijk gepaard met veel koude e-mails en telefoontjes, en het terugkrijgen van torenhoge offertes voor slechts een handvol miezerige links.
Gelukkig heeft ons SEO-team een groot publicatie-netwerk uitgebouwd, wat ervoor zorgt dat we tot maar liefst 15 kwalitatieve backlinks per maand kunnen regelen voor jouw website. Dergelijk volume verzekert een ontploffing van jouw rangschikking, onvermijdelijk gepaard met een pak meer website-verkeer, bestellingen en telefoontjes. Vraag volledig vrijblijvend naar onze backlink-campagnes. Ons SEO-team helpt je graag verder!
3. Mijn website probeert louter te scoren voor algemene keywords
Binnen een goede SEO-strategie is het bepalen van de juiste keywords één van de eerste belangrijke stappen. Keywords zijn zoektermen waar jouw website goed voor moet scoren in de Google-zoekresultaten. Dat kan voor de hand liggend zijn, maar vaker dan gewenst wordt er te kortzichtig mee omgesprongen.
Laten we een voorbeeld nemen. Stel dat je een verzekeringsbedrijf hebt. Uiteraard zal er bij het maken van jouw website aandacht besteed zijn geweest aan het keyword ‘verzekeringen’ en ‘verzekeringsmakelaar’. Niet slecht, maar dergelijke zoekwoorden zijn nog niet geoptimaliseerd voor jouw niche en locatie. Wat zou Google vinden van de keywords ‘autoverzekering Hasselt’ en ‘goedkope autoverzekering Kuringen’? Dit wordt ook wel de ‘long tail keywords’-strategie genoemd. Onthoud steeds het volgende: hoe algemener jouw keywords, hoe meer je in de clinch zal geraken met concurrerende websites. Hoe specifieker jouw keywords, des te meer concurrentie je zal uitschakelen.
4. Mijn website heeft weinig interne links
Google houdt ervan wanneer jouw website een optimale flow heeft. Een goede hoofdmenu-navigatie is belangrijk, maar daarnaast kan het gebruik van interne links jouw SEO ten goede komen. Een interne link maak je door een bepaalde zin of een bepaald woord op jouw website te linken naar een andere pagina van jouw website. Geef je binnen een bepaalde sectie bijvoorbeeld uitleg over een bepaalde dienst die op een andere pagina uitvoerig beschreven staat, twijfel niet om ernaar te linken.
Hierbij dien je wel rekening te houden met de ankertekst. Dat is het deeltje tekst dat je effectief laat linken naar een andere pagina. Het is het tekstdeeltje dat wordt weergegeven in het blauw. Een link met ‘klik hier’ of 'meer weten' geeft op zich weinig informatieve waarde aan de bezoeker. Probeer zo weinig mogelijk generieke termen te gebruiken.
5. Mijn afbeeldingen bevatten geen alt-teksten
Je weet het of je weet het niet, maar alt-teksten zijn belangrijk voor SEO. Het Google-algoritme kan van nature niet zien wat er op jouw website-afbeeldingen staat. Middels het ingeven van alt-teksten geef je aan de zoekrobot te kennen wat er zich precies afspeelt op de afbeelding. Wees bij het ingeven van je alt-tekst eerlijk en concreet. Het kopiëren en plakken van tekst binnen iedere afbeelding dat jouw aanbod of diensten beschrijft wordt ten zeerste bestraft.
Moet ik mijn website updaten voor SEO?
Het optimaliseren van jouw website is een voortdurend proces en verandert mee met de evoluerende richtlijnen van Google. Dat is een lastig karwei wanneer je geen goede SEO-strategie of een toegewijd SEO-agency hebt om de job te vervullen. Als jouw SEO-strategie een grondige structuur nodig heeft, kan Social House daarbij helpen. We hebben een doorgewinterde ervaring in alles wat SEO ademt en beheren succesvolle SEO-campagnes voor onze klanten. Neem vandaag nog contact op!